Integratieve therapie
Er is bij therapie ruimte om te werken aan weer ‘lekker in je vel zitten’, je gedachten en je gedrag. De integratieve benadering zet de mens centraal. Jij of je ouders zouden dat kunnen merken aan het feit dat er wordt gekeken naar wie jij bent en wat jij nodig hebt in jouw proces om je los te maken van de belemmeringen die je ervaart. Zo ontstaat er ruimte om (opnieuw) vanuit je krachten en sterke kanten vooruit te kunnen en dromen waar te maken. Er wordt aangesloten bij jouw mogelijkheden en uitgegaan van je sterke eigenschappen. Jij bepaalt daarbij het doel, wat je uiteindelijk zou willen bereiken.
Hulpvragen
Praktijk InKleur biedt ruimte aan diverse hulpvragen.
- Gevoelens: als je veel last hebt van nare gevoelens, zoals bijvoorbeeld somberheid, bezorgdheid, onrust, boosheid, angst of schuld.
- Gedachten: als je vaak negatieve gedachtes hebt. Als je bijvoorbeeld vaak denkt dat je ‘iets niet kan’, dat ‘het altijd aan jou ligt’, dat je ‘altijd de schuld krijgt’, of dat ‘niemand je aardig vindt’. Het kan ook zijn dat je je afvraagt wat je mogelijkheden zijn, zoals ‘wat kan ik’, of ‘wat wil ik’.
- Gedrag: als je gedrag hebt waar je zelf last van hebt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je moeilijk kan concentreren, snel boos wordt, moeilijk contact maakt met anderen of je heel erg terugtrekt. Herken je in jezelf een hooggevoelige aard bijvoorbeeld, dan kun je ook moeite ervaren met bepaald gedrag.
- Ontwikkeling: als jij in je ontwikkeling grote moeilijkheden tegenkomt, kun jij (en je omgeving) vaan een extra steuntje wel gebruiken. Hierbij kun je denken aan omstandigheden zoals verhuizing, scheiding, of een ander soort verlies. Hiervoor is er binnen praktijk InKleur ook ruimte om aan te sluiten bij een van de groepen waarin kinderen/jongeren samen leren omgaan met een bepaald verlies. Moeilijkheden in je ontwikkeling merk je vaak ook op school, waardoor het naar school gaan niet altijd vanzelf verloopt.
Twijfel je of jouw vraag er tussen past? Neem gerust contact op, dan kijken we samen verder.